بسم الله الرحمن الرحیم

و خواندن قرآن را بر تو آسان کردیم

۱۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ان قریب

عطر افشانی

و در آخر الزمان مساجدشان پر زرق و برق و سوپر دولوکس است و اما اول صبح در خیابان ها نفس شان با عطر گازوئیل و دود سرشار می شود تا نمازهایشان همچون نفوسشان به ملکوت اعلا بپوندد و اما عقولشان کف آسفالت جا مانده است و زیر لاستیک ها لگد کوب می شود و اما ای مسجد حرف حسابت چیست که اول صبحی ما را آنجا کشاندی ؟ می خواستی نفس کشمان را بیازمایی ؟ اگر می توانستم یک چوب پنبه بزرگ می ساختم و در فجرات اگزوزتان می کردم تا دیگر نفستان در نیاید .

معلولان

بگشای تربتم را بعد از وفات بنگر
کز آتش درونم دود از کفن برآید, برآید ,برآید
بنمای رخ که خلقی واله شوند وحیران
بگشای لب که فریاد از مرد وزن بر آید

 

 

مرگ اندیشی

مرگ اندیشی انسان را فانی می کند . آدمی با مردن نیست و نابود می شود و استخوان هایش پوک و بر باد می رود .

این دور اندیشی است که آدمی را آگاه می کند که فانی نیست و از این سرا به جهان دیگر می رود .

شناخت

دشمن کیست و دوست کیست ؟

دشمن آدم شیطان و دوست او خداست .

دشمن امام حسن معاویه نبود که با او صلح کرده باشد .او با این کار بینی شیطان را که دنبال خون ریزی و علو و فساد بر زمین بود به خاک مالید .

امام حسین به دنبال کشتن یزید نبود این یزید و یارانش بودند که مانند فرعون جز با کشتن امام حسین به جهنم هدایت نمی شدند .

به نظر می رسد بعضی در تحلیل مسائل دچار اشتباه راه بردی شده اند و در گرداب اراجیف و توجیهات تاریخی سرگردانند .

 

مصداق آیت الکرسی و دو آیه بعد آن همه چیز را توضیح می دهد . اصحاب نار و اصحاب جنت .

اجیر

شخصی را گویند که در قبال انجام کاری مثلا" تجارت برای دیگری مزد می گیرد .

و اگر بتواند برای خود تجارت کند کمتر در آمد دارد . اما اگر برای دیگران کار کند و اجیر شود درآمد بیشتری دارد .

حالا بهتر است برای خودش کار کند یا دیگری ؟ 

 

اجیر نشو !

تا

تاجر شوی .

ارفاق

ارفاق ما این بو که بعضی اساتید در ترم قبل ده نمره به شاگرد اول دانشگاه ارفاق می کردند تا نمره نه بشه نوزده !

نوبت ما که شد گفتند سه نمره بهتون کمک می کنم اون هم بروید تحقیق بیاورید .

 

بعضی دیگه امتحاناتش  این بود که تعداد زیاد سوالات تستی و تشریحی می داد و کلی سر کلاس رپ رپ می کرد از بس مسائل را تکرار می کردند آدم گیج می شد و از نیم نمره هم نمی گذشتند .

 

بعضی تمام دوران عمرشون یه مدل امتحان قالبی از پیش تعین شده داشتند و سه تا سوال بود و به ما که می رسیدند سوالات کنکور ارشد اون هم بیستا می گرفتند و اصولا" از تست و کنکور متنفرم .

 

اصلا" کسی به ما ارفاق نمی کرد . چیز هایی می خواستند که خودشان هم بلد نبودند یا آموزش نداده بودند .

 

بعضی از امتحانات کاملا" غیر استاندارد بود و هفت تا سوال می داد بعد می اومد می گفت این چهار تا صفحه حذف است و این سه تا صفحه امتحانه و هفتا سوال شد چهارتا حالا از این جهار تا سوال باید سه تا شو کامل جواب بدی تا نمره چهار ده بگیری یک سوال شیش یا هفت نمره ای هم هست که شاید بتونی جواب بدی یا نتونی !

 

و اما امتحان درست چیه ؟ حجم بالای اطلاعات باعث شد تا واحد های درسی چهار تایی به دو تا سه واحدی تبدیل شود و مطالب در دو ترم یاد داده شود هر چند بهتر بود اصلا" از اول این کار را می کردند و خیلی درسهای تکراری را نمی خواندیم . البته بعد از ما !

 

امتحان درست این بود که نصف مطالب در میان ترم و نصف دیگه پایان ترم گرفته می شد .

 

امتحان استاندارد نیازی به حظور استاد راهنما ندارد .

 

و اما در دوران ابتدایی و راهنمایی هم ارفاقی در کار نبود ما امتحان می دادیم و امتحان نهایی سوم راهنمایی برات نمره های درس علوم تجربی سه ثلث بیست و ریاضی سوم راهنمایی ثلث سوم هجده و نیم و سوال آمار نفهمیدم یارو چی خواسته بود ننوشتم .

18 و نوزده و بیست .

پنجم ابتدایی یک هوشمندی بود گریه می کرد نمره می گرفت کلی گل زعفرون داد به تشیعی نمره هجده و نیمش شد بیست .

 

یادمه اصلا" سوم ابتدایی مشق ننوشتم فقط روز اول ! شدم سر گروه مشقای بقیه را خط می زدم . شفاهی جلو جلو امتحان می دادم ...

چی میگی ارفاق کردند به ما .

دبیرستان ما یک ساعت و نیم تو راه بودیم تا برسیم و سرویس دور جهان را می زد و آخر پشت در می رسیدم  این مسخره بازی بود که آموزش پرورش در آورد و انرژی ما را با کار های بیهوده به هدر می داد . و با درگیر کردن و رقابت کاذب و کادر نا وارد و شیفت صبح و استفاده از داروها از جمله پنی سیلین و واکسن ها مختلفی که به ما می زدند ما را به استضعاف کشانیدند . حالا برو مدرسه های امریکا را ببین فقط دارند می خورند !

هر روز امتحان نمی دهند .

ثلث اول ثلت دوم ثلث سوم این نظام به این خوبی چه ایرادی داشت بر داشتی ؟ بجز اینکه فک و فامیل خودت روفوزه می شدند و به مجلس راه نمی یافتند . حالا نظام ترمی واحدی چی بود یک ترم یک ماه طولانی تر بود و یک ترم کوتاه تر و نظامی فشرده برای فشار آوردن به ما بود که یعنی جلو جلو ما را دانشگاه بردند هدف این بود تا معدل ها را پایین بکشند و خودشان که افرادی مطلع و در سپاه و ارتش بودند بعد از جنگ این نقشه ها را می کشیدند تا ریاست کنند و در آینده برده هایی با سواد داشته باشند .انقدر از درس و مدرسه و سواد و تحصیلات بدم اومده که خیلی وقته کتاب های آشغال شما را نمی خونم یک مشت چرت پرت و شر و ور یاد ما می دادی خدا لعنتتون کنه حتی در دینی و قرآن هم * و شعر به ما یاد می دادید .

به نظر من حقشونه بمیرند چی از جونه ما می خواند اسم خودشان را گذاشتند دانشمند و عالم و مهندس و سردار و آیت الله و علامه دهر و * کش .سرشان را بگذارند بمیرند .

اعداد مندلبرو

مجموعهٔ مندلبرو مجموعه‌ای از نقطه‌ها روی صفحهٔ مختلط است که یک فراکتال را تشکیل می‌دهند. این مجموعه به خاطر زیبایی‌اش و نیز به خاطر ساختار پیچیده‌ای که فقط از چند تعریف سادهٔ ریاضی ناشی شده‌، در بیرون از دنیای ریاضیات هم شناخته شده می باشد.

 

 

همانطور که می دانید ریاضیات علم وسط است و دودو تا چهارتا ست .

 

و اما ژنتیک جزو علوم تجربی است و با سعی و خطا همراه است .

حالا فکر کن با این علم کمی که درباره ژن دارید اگه مثل این شکل بالا تو در تو و بی نهایت باشه چی کارش می خواهید بکنید ؟

معرفت

شما اشتباه کردی از کسانی که شلوار پاره می پوشند ایراد گرفتی اگه یکم عقل داشتی از اونها طرفداری می کردی و هوادار جمع می کردی و خودت هم شلوار پاره می پوشیدی تا دل اون ها را به دست بیاری و کم کم اون شلوار پاره را هم در می آوردی ! تعجبی نداره که این چیزها هنوز مده تقصیر شما هاس . آدم های بی معرفتی هستید !

معرفت و گذشت چیست ؟

معرفت در گرانی است به هر خر ندهند !

و لباس تقوا خیر است .

 

تو کل ایران بلکه بهتره بگم کل جهان را دادی رفت حالا اومدی گیر دادی به چیزهای جزمی مثه بحرین ؟ خوب شد رفت جهنم که رفت یعنی تو بهتر از شاه ایران می فهمی ؟ الاغ جون چند نفرید کور و کر ریختید روهم مردم آزاری می کنید و فقط به فکر منافع شخصیتان هستید و گروگان گیری شغل شماست مردم آزادند و اختیار دارند حاکم خودشان را انتخاب کنند .

لاین و تایپ

در زمان های گذشته حدود صد سال پیش ماشین لاین و تایپ یک ابزار قدرتمند برای حروف چینی و تایپ روزنامه بود که با اختراع کامپیوتر منسوخ شد .

چرا ؟

چون استفاده از کام پیوتر به کام تر بود .

 

و اما استفاده از تلویزیون در دوران ما چرا هنوز ادامه دارد ؟

چون مردم به ذاته انسانند و انسان موجودی راحت طلب است و اگر تلویزیون به عنوان یک ابزار نیازش را بر طرف سازد از آن بهره می گیرد . و این موضوع تا مدتی می تواند ادامه یابد ولی در نهایت به علت اینکه این یک رسانه محدود و یکطرفه است و کارایی رسانه های نوظهور را ندارد سر انجامی چون ماشین قدیمی لاین و تایپ را دارد و با از دست دادن مخاطبان بسیار روبرو خواهد شد .