برخی موقع جان کندن نمی خواستند بمی رند یا زیر دست دیگران

کشته می شوند و هنوز دوست دارند در این دنیا کار و زندگی

کنند و به سر برند و عمرشان هم به دنیا بوده است و اجلشان

سر نرسیده است آنها بعد از مرگ اجباری در دنیایی مشابه این

جهان و با همان امکانات زنده اند و به کار و زندگی مشغولند

و از همان روشی که امرار معاش می کردند ارتزاق می کنند

 

 

و خیال نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند

بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند .

 

فقط این جماعت آدم کش توانسته اند آنها را کمی آزار دهند .

 

و ما شما را با ترس و گرسنگی و نقص اموال و انفس و ثمرات

می آزماییم و بشارت باد بر صابران .

 

عده ای هم که در این دنیا به ضرب و زور با ظلم و نامردی توانستند

مدتی مال و اموالی به چنگ آورند و ریاست کنند به زودی  می رند

و یا کشته می شوند

مرده اند یا در حالت عذاب آور به سر می برند مثل مرغ سر بریده 

و بال و پر کنده اند و در ترس و گرسنگی به سر می برند .

 

این هم تکلیف عالم برزخ

 

هدف از خلقت این دنیا و انسانها و همه چیز این بود تا خداوند

ببیند که چه کسی عمل بهتری انجام می دهد به نسبت سنگینی 

اعمال نیک  مردم به سه گروه پیشتازان درست کاران و بدکاران

تقسیم می شوند

پیشتازان برای کسب رضای الهی در کار نیک سبقت می گرفتند

درست کاران مقتصد و میانه رو بودند و بد کاران در عبادت قلیل و

در نیکی ها سبک و کم مقدار بودند .

با کراهت انفاق می کردند یا از مال بد انفاق می کردند

 

فلسفه وجود این دنیا و مال و اموال و امکانات خوردن و خوابیدن

و مال اندوزی نیست تا اینکه با کسب روزی حلال و پاکیزه

و آنچه از زمین بیرون می آید و به دست می آوریم به دیگران

از نزدیکان و یتیمان و اسیران و در راه ماندگان انفاق کنیم تا

خداوند در آخرت باغ هایی بهشتی برایمان درست کند

که از زیر درختان آن نهرهایی جاری است در آن جاودانه

باقی بمانیم و نه ترسی بریم و نه هرگز ناراحت شویم .

 

حساب بلند مدت را در بانک خدا باز کنید که مغبون نخواهید شد .

 

برزخ ادامه دارد تا اینکه لحظه قیامت به اذن خدا فرا رسد

در قیامت که ملک مقرب الهی حضرت اسرافیل علیه السلام در

صور می دمد همه موجودات و مخلوقات و خود جناب اسرافیل

می میرند و دو باره به اذن الهی زنده می شوند تا در

صحرای محشر گرد هم آیند و خدا به حسابشان رسیدگی کند .

 

این مرگ دوم مرگ واقعی و زندگی دوم زندگی ابدی است .

 

مرگ اول ما انسانها مثل تولد نوزاد است و عامل انتقال از

دنیای کوچک تر به بزرگ تر است و زندگی دنیا در برابر

زندگی دوم در آخرت جز بازی و فریب نیست هر چند این دنیا

را بازیچه نیافرید و ابزار ساختن آخر عاقبتمان  قرار داد

 

هر نفسی طعم مرگ را می چشد و شما را با خیر و شر

می آزماییم -تا چه کسی بهترین عمل را انجام می دهد -

سپس به سوی ما باز می گردید .

 

و اما پیشتازان پاداش خاص دارند آنها به دیدار الله نایل می شوند

بالا و در صدر مجلس بر روی تخت هایی جای دارند و پذیرایی می شوند

از غذای مخصوص مرغ بریان بهشتی می خورند

لباسشان حریر است و دستبند طلا و مروارید دارند

ضرف میوه نزدیکشان است و فول امکانات و درجه یک

 

و اما درست کاران یه چیزی تو مایه های درجه دو

در سایه سدر و درختان میوه و جای خوش آب و هوا

و مثل مهمانان عوام مجلس عروسی تو باغند

 

اما بدکاران دمار از روزگارشان در می آید و آنجا اند که آرزو دارند کاش

عرب نی انداخت می بودند

 

و اما گروهی را در این دنیا عذاب می کند بجز عذاب آخرت تا

توبه کنند و به راه آیند که این از بابت لطف و مرحمت پروردگار است

 

چه ستمگران را با عذاب حریق به درک می فرستد و در آتشند