شبه علم یعنی اینکه کسی جوجه را رنگ کند به عنوان قناری قالب کند یا

قورباقه را رنگ می کند و جای فولکس قورباقه ای غالب می نمایاند .

مثلا" می گوید خون غذا و اکسیژن سلول های بدن را تامین می کند و مواد ضایع را می برد در حالیکه این مطلب کاملا" درست  نیست و بر پایه آن دانشی غلط بنیان گذاری شده است .

یا می گویند علت دیابت مصرف زیاد مواد قندی است و با انسولین کار راست و ریس میشه که این هم غلط غلوطه غلطه .

 یک روشی پیدا می کنند تا چندین بار چیزی را غالب نمایند و فرقی نمی کند آن چیز چیست .

در ضمن روشی پیدا می کنند که مشکل ریشه کن نشود بلکه از یک مشکل فکر می کنند تا چگونه چندین و چند روش و شغل بوجود آورد تا از آن کاسبی کرد .

وقتی لو می روند خود را جای مغلوب غالب می کنند و نعل وارونه می زنند .

هیچوقت محاکمه نمی شوند و سزای اعمالشان را نمی بینند چون خیلی خیلی گردن کلفتند .

هرگز اصلاح نمی شوند چون ذاتشان این گونه است و در قرآن وصف الحالشان آمده است که عده ای هستند که از اساس خلقتشان این گونه است و آنها خلق شده اند تا وسیله آزمایش باشند .

 

مثلا" حوزه علمیه شبه علم است و قرآن علم :

 

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَیًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِکَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَٰلِکَ سَبِیلًا

 

حکمت چیست ؟

طبق نظر علما 

اگر حقه بازی را در راه خدا بکار بریم حکمت است .

بگو که اگر جن و انس متّفق شوند که مانند این قرآن کتابی بیاورند هرگز نتوانند مثل آن آورند هر چند همه پشتیبان یکدیگر باشند.

و همانا ما در این قرآن برای مردم هر گونه مثال آوردیم (تا مگر هدایت شوند) لیکن اکثر مردم به جز از کفر و عناد از هر چیز امتناع کردند.

بگو که هر کس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد، و خدای شما به آن که راهیافته‌تر است (از همه کس) آگاهتر است.

و بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکّه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما.

و بعضی از شب را به خواندن قرآن (در نماز) بیدار و متهجّد باش، که نماز شب خاص توست، باشد که خدایت تو را به مقام محمود (شفاعت کبری) مبعوث گرداند.