برخی موقع جان کندن نمی خواستند بمی رند یا زیر دست دیگران
کشته می شوند و هنوز دوست دارند در این دنیا کار و زندگی
کنند و به سر برند و عمرشان هم به دنیا بوده است و اجلشان
سر نرسیده است آنها بعد از مرگ اجباری در دنیایی مشابه این
جهان و با همان امکانات زنده اند و به کار و زندگی مشغولند
و از همان روشی که امرار معاش می کردند ارتزاق می کنند
و خیال نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند
بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند .
فقط این جماعت آدم کش توانسته اند آنها را کمی آزار دهند .
و ما شما را با ترس و گرسنگی و نقص اموال و انفس و ثمرات
می آزماییم و بشارت باد بر صابران .
عده ای هم که در این دنیا به ضرب و زور با ظلم و نامردی توانستند
مدتی مال و اموالی به چنگ آورند و ریاست کنند به زودی می رند
و یا کشته می شوند
مرده اند یا در حالت عذاب آور به سر می برند مثل مرغ سر بریده
و بال و پر کنده اند و در ترس و گرسنگی به سر می برند .
این هم تکلیف عالم برزخ
هدف از خلقت این دنیا و انسانها و همه چیز این بود تا خداوند
ببیند که چه کسی عمل بهتری انجام می دهد به نسبت سنگینی
اعمال نیک مردم به سه گروه پیشتازان درست کاران و بدکاران
تقسیم می شوند
پیشتازان برای کسب رضای الهی در کار نیک سبقت می گرفتند
درست کاران مقتصد و میانه رو بودند و بد کاران در عبادت قلیل و
در نیکی ها سبک و کم مقدار بودند .
با کراهت انفاق می کردند یا از مال بد انفاق می کردند
فلسفه وجود این دنیا و مال و اموال و امکانات خوردن و خوابیدن
و مال اندوزی نیست تا اینکه با کسب روزی حلال و پاکیزه
و آنچه از زمین بیرون می آید و به دست می آوریم به دیگران
از نزدیکان و یتیمان و اسیران و در راه ماندگان انفاق کنیم تا
خداوند در آخرت باغ هایی بهشتی برایمان درست کند
که از زیر درختان آن نهرهایی جاری است در آن جاودانه
باقی بمانیم و نه ترسی بریم و نه هرگز ناراحت شویم .
حساب بلند مدت را در بانک خدا باز کنید که مغبون نخواهید شد .
برزخ ادامه دارد تا اینکه لحظه قیامت به اذن خدا فرا رسد
در قیامت که ملک مقرب الهی حضرت اسرافیل علیه السلام در
صور می دمد همه موجودات و مخلوقات و خود جناب اسرافیل
می میرند و دو باره به اذن الهی زنده می شوند تا در
صحرای محشر گرد هم آیند و خدا به حسابشان رسیدگی کند .
این مرگ دوم مرگ واقعی و زندگی دوم زندگی ابدی است .
مرگ اول ما انسانها مثل تولد نوزاد است و عامل انتقال از
دنیای کوچک تر به بزرگ تر است و زندگی دنیا در برابر
زندگی دوم در آخرت جز بازی و فریب نیست هر چند این دنیا
را بازیچه نیافرید و ابزار ساختن آخر عاقبتمان قرار داد
هر نفسی طعم مرگ را می چشد و شما را با خیر و شر
می آزماییم -تا چه کسی بهترین عمل را انجام می دهد -
سپس به سوی ما باز می گردید .
و اما پیشتازان پاداش خاص دارند آنها به دیدار الله نایل می شوند
بالا و در صدر مجلس بر روی تخت هایی جای دارند و پذیرایی می شوند
از غذای مخصوص مرغ بریان بهشتی می خورند
لباسشان حریر است و دستبند طلا و مروارید دارند
ضرف میوه نزدیکشان است و فول امکانات و درجه یک
و اما درست کاران یه چیزی تو مایه های درجه دو
در سایه سدر و درختان میوه و جای خوش آب و هوا
و مثل مهمانان عوام مجلس عروسی تو باغند
اما بدکاران دمار از روزگارشان در می آید و آنجا اند که آرزو دارند کاش
عرب نی انداخت می بودند
و اما گروهی را در این دنیا عذاب می کند بجز عذاب آخرت تا
توبه کنند و به راه آیند که این از بابت لطف و مرحمت پروردگار است
چه ستمگران را با عذاب حریق به درک می فرستد و در آتشند