رانت اطلاعاتی یعنی چه؟

یادتان می آید چند سال پیش ناگهان قیمت دلار سه برابر شد؟ خوب، در آن زمان مقالات و نوشتارهای زیادی بیرون آمد که هر یک در مورد دلیل ها، تبعات، و دیگر مسائل مربوط به این اتفاق صحبت می کرد. اتفاق کوچکی هم نبود. چطور می شود که یک شبه، ارزش پول یک کشور یک سوم شود؟ 

در علم اقتصاد رانت درآمدی است که بی‌تلاش به دست می‌آید. رانت خوارها با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی شان یا از طریق آشنایانی که صاحب این نفوذ هستند به صورت غیرقانونی به منابع مالی دست پیدا می‌کنند و به کسب ثروت می‌پردازند.

 

مغموم در اقتصاد یعنی چی ؟

یعنی کسی که کلاهش را برداشته اند .

پس مواظب باشید !

 

چون کسانی هستند که سالها کلاهتان برداشته اند پس با کسی که مفت خور و کلاه بردار است قول و قرار نگذارید و قول و قرارش چون قرار است کلاهتان را بردارد و شما نمی دانید و او می داند که شما نمی دانید باطل است .

 

مومن کسی است که کلاهش را بر ندارند .

 

می خوای مفت خوری کنی برو مال پدرت را بخور حاج آقا .

 

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

 

شخصی کل مال پدرش را بالا کشید .

پدر نزد رسول اکرم (ص) عارض شد .

رسول حکم فرمود خودت و مالت و همه چیزت مال پدرت است !

رابطه پدر و فرزندی سوای سایر روابط است .

 

به عهد و پیمان خود وفا کنید اما حواستان باشد و شزط و شروطی بگذارید تا قرارداد امکان فسخ و راه نجات داشته باشد قرار نیست ما داراییمان را به فنا بدهیم .